Prevencija.ba Logo
Search

Realiziran program prevencije kockanja „Ko zapravo pobjeđuje?“ u Sarajevu

Program prevencije kockanja mladih Ko zapravo pobjeđuje? zasnovan je na savremenim principima prevencijske nauke, kreiran je za mlade i provodi se u školskom okruženju. Tokom aprila i maja 2022. godine Udruženje za prevenciju ovisnosti NARKO-NE, uz saglasnost Ministarstva za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo, Program je realiziralo u sedam srednjih škola u Kantonu Sarajevo: Srednja škola primijenjenih umjetnosti, Peta gimnazija, Srednja škola za saobraćaj i komunikacije, Srednja medicinska škola Jezero, Srednja škola za tekstil, kožu i dizajn, Srednja poslovno komercijalna i trgovačka škola i Srednja škola metalskih zanimanja. Programom prevencije su obuhvaćeni i roditelji i nastavnici, koji su, također, educirani o rizicima kockanja mladih i njihovoj ulozi u prevenciji. Program je preuzet s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i uspješno se provodi u Hrvatskoj dugi niz godina. Jedini je naučno utemeljeni, preventivni Program ovakve vrste u regionu, a u Bosni i Hercegovini se prvi put implementirao kao pilot faza. Ukupno su realizirane 63 radionice sa 130 učenika i učenica prvih razreda. Realizirano je i sedam predavanja za roditelje i sedam predavanja za nastavnike/nastavnice u školama.

Koliko su učesnici/učesnice bili saradljivi za učešće u radionicama, kakvo je iskustvo s terena rekla nam je jedna od voditeljica pedagog-psiholog Rabija Bosnić:

Na radionicama su svi bili aktivni, kroz igru i zabavu su polako osvještavali da oni u tim igrama ne mogu biti pobjednici. Ponekad su bili malo šokirani s činjenicama koliko je mala vjerovatnost da dobiju na lotu u odnosu na neka stradanja od prirodnih katastrofa. Njihovi utisci nakon završetka su bili pozitivni, rekli su mi da su radionice itekako uticale na njihov stav prema kladionicama i njihovim navikama da odlaze do njih. Na pitanje roditelja zašto se maloljetnicima dopušta klađenje, jedna majka je prenijela svoje iskustvo nekadašnjeg rada u kladionici. Istakla je da osobama koje rade u kladionici zavisi plata od broja prodatih listića. Time su stimulisane da prodaju i maloljetnicima i da ne pitaju za godine.

Nakon sprovedbe Programa, 07.06.2022. godine održan je i evaluacijski sastanak voditeljica koje su provele Program na kojem su predstavljena iskustva rada. Voditeljice su istakle da su i djeca, roditelji i nastavnici bili zadovoljni sadržajem, a radni materijal je bio prilagođen i uveliko olakšao rad i učenje.

Sanela Pekić, Stručna saradnica za programe prevencije u školi, koordinatorica i voditeljica Programa rekla nam je koliko je iz njene perspektive Program bio uspješan kad uzmemo u obzir da je drugačiji kontekst i okruženje u odnosu na Hrvatsku, odnosno da li misli da će se nastaviti realizacija Programa nakon ove pilot faze:

Program je prilagođen uzrastu i potrebama mladih, a obuhvata i teme koje se odnose na odolijevanje pritisku vršnjaka i donošenje odluka, što ga čini korisnim za prevenciju i drugih oblika društveno neprihvatljivog ponašanja. Program se realizira kroz interaktivne radionice pri čemu učenici i učenice učestvuju u predviđenim aktivnostima, što doprinosi zainteresovanosti za teme koje se obrađuju. Roditelji, nastavnici i nastavnice su također dobili nova znanja koja su doprinijela da osvijeste da kockanje i klađenje nije bezazleno i da može imati štetne posljedice. Na osnovu povratnih informacija od voditeljica aktivnosti, kao i učenika, nastavnika i roditelja, zaključili smo da bi se ovakav jedinstven Program prevencije trebao nastaviti provoditi u školama i u narednoj školskoj godini.

Uz saglasnost Ministarstva za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo, neophodno je osigurati da se Program inkorporira u nastavni plan i program časova odjeljenskih zajednica prvih razreda srednje škole, čime bi se obezbijedio kontinuitet, efikasnost i dugoročna održivost.

U toku je finalna evaluacija uspješnosti Programa nakon koje će se analizirati koliko je efikasan i za bosanskohercegovačko okruženje, odnosno da li će ga biti potrebe prilagođavati kako bi se nastavilo s njegovom provedbom i u drugim gradovima, kao i dugoročno uvrstilo u školski plan.

Azra Halilović