Odrastimo zajedno u Kantonu Sarajevo

Odrastimo zajedno je nastavni program za promociju zdravlja i razvoja ličnosti djece od 1. do 4. razreda osnovne škole. Program se zasniva na pristupu unapređenja životnih kompetencija odnosno jačanju socijalnih i ličnih vještina kod djece.

Udruženje za prevenciju ovisnosti NARKO-NE u školskoj 2022/2023. godini program je realiziralo u pet osnovnih škola u Kantonu Sarajevo i to: OŠ 6. mart Hadžići, Druga osnovna škola Hrasnica, OŠ Aneks, OŠ Saburina i OŠ Vrhbosna a učestvovalo je 386 djece. Program je preuzet iz Njemačke.

Voditelji programa, odnosno radionica koje su dio programa, su učiteljice i učitelj od 1. do 4. razreda osnovne škole koji su prošli dvodnevnu obuku. Obuka je održana u januaru 2023. godine, a radionice su realizirane tokom drugog polugodišta.

Učitelji su realizirali sedam radionica u toku školske godine koje su povezali s nastavnim jedinicama različitih predmeta, a u četvrtom razredu su se radionice realizirale na časovima odjeljenskih zajednica. Kroz radionice se razvijaju različite kompetencije kod djece, zavisno od njihovog uzrasta: rješavanje problema, donošenje odluka, suočavanje sa stresom i neugodnim emocijama, samosvijest i empatija, komunikacija, međuljudski odnosi, kreativno i kritičko mišljenje. U toku nastavnog procesa moguće je vraćati se na prethodno realizirane sadržaje i podsjećati učenike kroz povezivanje s nastavnim sadržajima i situacijama koje se dešavaju u razredu.

Tokom trajanja programa vršene su monitoring posjete školama na kojim je stručni tim NARKO-NE pružao podršku prilikom realizacije radionica. Učiteljice i učitelj su kontinuirano popunjavali evaluacijske listove nakon svake održane radionice gdje su pisali na koje su poteškoće nailazili u realizaciji, te navodili prijedloge za unapređenje rada i korištenih radnih materijala. Nakon završetka provedbe programa održan je i evaluacijski sastanak s učiteljima.

Učitelji smatraju da je program uveliko doprinio razvoju odgojnih i socijalnih vještina, empatije i međuvršnjačkog uvažavanja. Istakli su da su svi sadržaji radionica bili zanimljivi djeci, prilagođeni njihovom uzrastu i sposobnostima. Djeca su unaprijedila svoje životne vještine, sposobnija su prepoznati svoje emocije, kao i emocije drugih. Učili su da poštuju i prihvataju različitosti i usvojili su načine nenasilnog rješavanja problema što je veoma važno u prevenciji vršnjačkog nasilja.

Sanela Pekić, stručna saradnica u NARKO-NE-u za programe prevencije u školi osvrnula se na program i benefite koje on ima za djecu:
Ovaj program učiteljima daje radni materijal da s djecom kontinuirano rade na izgradnji životnih kompetencija koje predstavljaju osnovu za nošenje s brojnim izazovima tokom odrastanja. Samopouzdana djeca, koja imaju pozitivan stav prema sebi i svojim kompetencijama, koja su naučila da konflikte rješavaju pregovaranjem, koja mogu ispravno procijeniti i verbalizirati svoja osjećanja i potrebe i koja su sposobna da se odupru negativnom pritisku vršnjaka, ta djeca se mogu snažnije i samopouzdanije suočiti sa zahtjevima života i svjesno odabrati zdrav način života.


Sanela ističe da su svi koji su učestvovali u programu izrazili želju da nastave sa svojim učenicima provoditi radionice: Planirano je u augustu obučiti još jednu grupu učitelja da krenu s realizacijom programa u školama. Svakako nam je cilj, a to je i prijedlog učiteljica i učitelja koji su realizirali program ove školske godine, da radimo na tome da program Odrastimo zajedno bude dio nastavnog kurikuluma, jer se kroz program obrađuju teme koje su kurikulumom već planirane. Vršit će se prilagodba postojećeg radnog materijala za učitelje i radnih listova za učenike u skladu sa sugestijama provoditelja programa.

Škole u kojima se program provodi izabrane su na prijedlog Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja Kantona Sarajevo, a u narednoj školskoj godini će se nastaviti slična praksa.

Azra Halilović